NAB 2007
Wystawa NAB (National
Association of Broadcasters) to największa wystawa mediów
elektronicznych na świecie. Jak co roku, odbywa się ona w Las Vegas,
w stanie Nevada, w USA. W tym roku odbyła się w dniach 14-19
kwietnia.
Nadawcy,
dostawcy, firmy telekomunikacyjne, twórcy następnej generacji,
najważniejsi producenci, inżynierowie i zawodowi programiści ze 141
krajów przyjechali do Las Vegas na imprezę nie mającą sobie równych
rozmiarem i zasięgiem. Wystawa NAB wciąż się rozrasta i obecnie
wypełnia wszystkie hale centrum wystawienniczego Las Vegas
Convention Centre. Całkiem nowy układ oraz nowy system podziału
eksponatów mają na celu pomieścić pełne spektrum mediów
elektronicznych, włącznie z nowymi technologiami takimi jak
telewizja przez telefon komórkowy i telewizja przez Internet (IPTV).
Ponad 1500
wystawców pokazało swoje najnowsze produkty. Pierwszy wniosek, jaki
się nasunął, to ten, że nastąpił koniec ery DV. Format HD króluje
już wszędzie, a przyszłość leży w pamięciach stałych. Najlepszym
tego przykładem są najnowsze produkty firm Sony i Panasonic.
Sony
zaprezentowało kamerę w nowym systemie XDCAM EX na pamięć
stałą, z dwoma slotami na karty pamięci typu ExpressCard,
opracowaną wspólnie z firmą SanDisc. Na karcie SxS™ 16GB
zmieści się 1 godzina nagrania. Co więcej, kamera ta ma zintegrowany
obiektyw 1/2". Pokazano również produkty oparte na technologii
zapisu na dysku optycznym – kamkorder PDW-F355, dek
PDW-F55 i dysk zewnętrzny PDW-U1. Poza tym firma Sony
przedstawiła prototyp naramiennej następczyni kamery DSR-250 na
‘duże’ kasety w formacie HDV z wyjściem SDI, a także najnowszy
kamkorder w standardzie DV – HVR-V1 (cechującą się trzema
sensorami CMOS 1/4”), kamerę HDC-1400 (nagrywającą w trybie
1080/59.94i lub 720/59.94P) oraz kamerę kinematograficzną F23
Cinealta , wykorzystującą 3 progresywne przetworniki CCD 2.2Mb
2/3” i 14-bitowy konwerter A/D, wspierającą wszystkie formaty przy
rozdzielczości 1920 × 1080 HD. Spośród wielu produktów firmy Sony
warto wymienić nowy magnetowid HVR-1500.
Firma
Panasonic również pokazała absolutnego debiutanta: nowatorską
kamerę wyłącznie w technologii P2 – AG-HPX500, a także
AG-HPG10 – przenośne urządzenie do podglądu nagranego na karty
P2 materiału lub zgrania go na twardy dysk, oraz pierwszy
konsumencki kamkorder na karty SD – AG-HSC1, 3-przetwornikową
kamerę HD, która nagrywa do 88 minut (41 minut w trybie najwyższej
jakości) materiału video na jednej szybkiej karcie pamięci 4GB SDHC.
Zaprezentowano również następcę AG-DVC60 – kamerę naramienną
AG-HSC7 działającą w formacie AVCHD, również nagrywającą tylko
na kartach SD. Na stoisku firmy wystawiano też AJ-HPX2000 –
solidny, niezawodny kamkorder 2/3”, 3-CCD 16:9 P2 HD, nagrywający w
17 formatach HD i SD, szczególnie polecany, jeśli filmujemy przy
słabym oświetleniu. Kamera ta będzie w opcji wspierała nowy kodek
AVC-Intra, który oferuje jakość porównywalną z DVCPRO HD przy
połowie szybkości bitów, co podwaja czas nagrywania na jednej karcie
P2 oraz obniża koszty przechowywania i dystrybucji.
Eksponaty
wystawione przez firmę Canon to m.in. przenośne, studyjne i
plenerowe obiektywy HD i SD oraz obiektywy typu HD-EC cine prime i
zmiennoogniskowe. Wśród nowych produktów znalazł się teleobiektyw
HDTV DIGISUPER 100AF (Auto-Focus) przeznaczony dla operatorów kamer
do natychmiastowego uzyskiwania dokładnej ostrości w każdym
momencie. Pokazana została pełna linia przenośnych obiektywów HDxs i
HDgc, jak również nowy nadajnik i odbiornik w jednym pn. Canobeam
DT-150 HD Free Space Optics transceiver do dwukierunkowej,
nieskompresowanej transmisji o szybkości 1.5 Gb/s cyfrowych sygnałów
video, audio i kontroli kamery na pojedynczym strumieniu HD-SDI lub
SD-SDI bez żadnego opóźnienia.
Wśród
eksponatów firmy Canon znalazła się cała linia kamkorderów HD,
włącznie z nowymi, trójprzetwornikowymi kamerami HD o symbolu XH
A1 i XH G1, które mają oryginalny, firmowy obiektyw 20x
HD Video Lens z optyczną stabilizacją obrazu, możliwość wyboru
szybkości klatek, pełna indywidualizację ustawień (co do obrazu,
działania i wyświetlania) oraz firmowy system szybkiego auto-focusa
(Instant AF). W dodatku, XH G1 oferuje funkcje takie jak HD-SDI Out,
SD-SDI, SMPTE Time Code In/Out (do wyboru) oraz Genlock Input –
cechę niespotykaną w tej kategorii. Dla tych, którzy poszukują
otwartej architektury i maksymalnej wszechstronności, Canon wystawił
również swój flagowy kamkorder HD, XL H1.
Z kolei
Thomson Grass Valley pokazał kamerę LDK 4000 Mark II,
dostępną w formacie 1080i albo 720p. Przełączalna pomiędzy 50Hz a
50.94Hz, jest idealna do operowania z ręki lub kranu, jak również (z
adaptorem SuperXpander) do pracy na statywie studyjnym lub w czasie
imprez sportowych. Natomiast firma Canopus, która działa
obecnie pod skrzydłami Thomson Grass Valley, zaprezentowała
najnowszą wersję swojego oprogramowania do edycji nieliniowej
EDIUS Broadcast i EDIUS Pro 4.5 z nowym interfejsem oraz
całą gamę swoich konwerterów, włącznie z najnowszym, wszechstronnym
ADVC3000. Pokazano także nową wersję oprogramowania do
konwertowania plików z jednego formatu na inny pn. ProCoder 3.0.
I wreszcie,
firma JVC pokazała swoja kamerę HD – GY-HD251,
oferującą żywy, nieskompresowany obraz w formacie 1080i/60 oraz
720p/60 poprzez HD-SDI z dołączonym audio i wieloma innymi,
ciekawymi funkcjami. Wraz ze swymi bratnimi produktami z serii
3-przetwornikowych kamer HD (GY-HD200 i GY-HD250)
wystawiona była ona z obiektywem Fujinon 16:1.
Sama firma
Fujinon lansowała swoje nowe obiektywy z serii DigiPower, o
symbolu 22, 88 i 101. I tak, na przykład, nowy kompaktowy obiektyw
studyjny HD XA22x7BES przeznaczony jest do użytku z kamerami typu
ENG do wykorzystania w studiu lub przenośnych kamer do pracy w
terenie. Ten lekki obiektyw oferuje wyższą jakość optyczną niż
standardowe obiektywy ENG oraz sprawność funkcji zoom i focus
większych kamer studyjnych. Natomiast HA16X6.3ERM to pierwszy
obiektyw HD łączący szerokokątność (6.3mm) z dużym powiększeniem
(16x zoom). Pozwala to ekipie filmowej nosić ze sobą tylko jeden
obiektyw do całego wachlarza zastosowań przy filmowaniu.
Wśród wielu
ciekawostek i nowinek technicznych, które zwykle towarzyszą tego
typu wystawom, godny uwagi był produkt firmy Red Digital Cinema
Camera Company, od dawna zapowiadana kamera RED ONE.
Działająca w systemie HD, 2K a nawet 4K (system Ultra HD, o 2 razy
większej rozdzielczości, nad którym pracują już Japończycy we
współpracy z telewizją NHK) ma być spełnieniem marzeń twórców
filmowych z najwyższej półki. Cóż, pożyjemy, zobaczymy!
Oprócz firm
typowo związanych z produkcją i przesyłaniem obrazu, na każdych
targach pojawia się cała gama producentów okołobranżowych,
dostarczających wszelkiego typu sprzętu i wszelkich możliwych
akcesoriów towarzyszących w/w produkcji.
I tak, na
przykład, znana firma Miller Camera Support oferująca statywy
do kamer pokazała po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych nową serię
płynnych głowic pn.
Arrow Fluid Heads.
Te nowe,
precyzyjne produkty to 3 głowice wychodzące naprzeciw potrzebom
wszystkich kamerzystów ENG/EFP w zakresie udźwigu od 3.5 do 25
kilogramów. Oprócz firmy Miller swoje statywy zaprezentowała – znana
również na rynku polskim – japońska firma Libec.
Jeśli
chodzi o oświetlenie, ciekawe stoisko pokazała firma BALCAR,
znana z produkcji wysokiej jakości oświetlenia fluorescencyjnego na
potrzeby telewizji i pracy w plenerze. Od chwili, gdy BALCAR
połączył się z inną znaną francuską firmą COKIN, oferuje
obecnie również profesjonalne filtry, matte boksy i tele-konwertery
do kamer video HD.
Wśród wielu
innych produktów towarzyszących branży audio i video na uwagę
zasługiwała szeroka oferta firm oferujących duplikatory. Obecnie,
dzięki producentom takim jak Microboards, Primera czy Rimage
każdy może profesjonalnie – ale po niewielkich kosztach –
wyprodukować i powielić swoje własne płyty CD lub DVD, opracowując
do nich dowolną szatę graficzną.
Niewątpliwie,
Las Vegas to corocznie miejsce, w którym warto być! Dwa razy większa
niż jej najbliższa rywalka, wystawa NAB2007 prezentuje pełne
spektrum technologii mediów elektronicznych oraz oferuje wgląd
niezbędny do rozwijania wydajnych, wysokiej jakości materiałów
filmowych i radiowych w technologii cyfrowej dla celów dystrybucji
poprzez różne platformy.
Tegoroczne
targi odwiedziło ponad 100 tysięcy osób, włącznie z najważniejszymi
menadżerami zarządzającymi mediami elektronicznymi, ludźmi
ustalającymi ogólnoświatowe trendy oraz wizjonerami przyszłości.
Niewątpliwie jest to miejsce, gdzie można zobaczyć po raz pierwszy
najnowsze, pojawiające się właśnie technologie ze wszystkich
zakątków świata.
Materiał Przygotowała Firma BEiKS
Machulski Sp.j.
|