NAB 2007

Wystawa NAB (National Association of Broadcasters) to największa wystawa mediów elektronicznych na świecie. Jak co roku, odbywa się ona w Las Vegas, w stanie Nevada, w USA. W tym roku odbyła się w dniach 14-19 kwietnia.

Nadawcy, dostawcy, firmy telekomunikacyjne, twórcy następnej generacji, najważniejsi producenci, inżynierowie i zawodowi programiści ze 141 krajów przyjechali do Las Vegas na imprezę nie mającą sobie równych rozmiarem i zasięgiem. Wystawa NAB wciąż się rozrasta i obecnie wypełnia wszystkie hale centrum wystawienniczego Las Vegas Convention Centre. Całkiem nowy układ oraz nowy system podziału eksponatów mają na celu pomieścić pełne spektrum mediów elektronicznych, włącznie z nowymi technologiami takimi jak telewizja przez telefon komórkowy i telewizja przez Internet (IPTV).

Ponad 1500 wystawców pokazało swoje najnowsze produkty. Pierwszy wniosek, jaki się nasunął, to ten, że nastąpił koniec ery DV. Format HD króluje już wszędzie, a przyszłość leży w pamięciach stałych. Najlepszym tego przykładem są najnowsze produkty firm Sony i Panasonic.

Sony zaprezentowało kamerę w nowym systemie XDCAM EX na pamięć stałą, z dwoma slotami na karty pamięci typu ExpressCard, opracowaną wspólnie z firmą SanDisc. Na karcie SxS™ 16GB zmieści się 1 godzina nagrania. Co więcej, kamera ta ma zintegrowany obiektyw 1/2". Pokazano również produkty oparte na technologii zapisu na dysku optycznym – kamkorder PDW-F355, dek PDW-F55 i dysk zewnętrzny PDW-U1. Poza tym firma Sony przedstawiła prototyp naramiennej następczyni kamery DSR-250 na ‘duże’ kasety w formacie HDV z wyjściem SDI, a także najnowszy kamkorder w standardzie DV – HVR-V1 (cechującą się trzema sensorami CMOS 1/4”), kamerę HDC-1400 (nagrywającą w trybie 1080/59.94i lub 720/59.94P) oraz kamerę kinematograficzną F23 Cinealta , wykorzystującą 3 progresywne przetworniki CCD 2.2Mb 2/3” i 14-bitowy konwerter A/D, wspierającą wszystkie formaty przy rozdzielczości 1920 × 1080 HD. Spośród wielu produktów firmy Sony warto wymienić nowy magnetowid HVR-1500.

Firma Panasonic również pokazała absolutnego debiutanta: nowatorską kamerę wyłącznie w technologii P2 – AG-HPX500, a także AG-HPG10 – przenośne urządzenie do podglądu nagranego na karty P2 materiału lub zgrania go na twardy dysk, oraz pierwszy konsumencki kamkorder na karty SD – AG-HSC1, 3-przetwornikową kamerę HD, która nagrywa do 88 minut (41 minut w trybie najwyższej jakości) materiału video na jednej szybkiej karcie pamięci 4GB SDHC. Zaprezentowano również następcę AG-DVC60 – kamerę naramienną AG-HSC7 działającą w formacie AVCHD, również nagrywającą tylko na kartach SD. Na stoisku firmy wystawiano też AJ-HPX2000 – solidny, niezawodny kamkorder 2/3”, 3-CCD 16:9 P2 HD, nagrywający w 17 formatach HD i SD, szczególnie polecany, jeśli filmujemy przy słabym oświetleniu. Kamera ta będzie w opcji wspierała nowy kodek AVC-Intra, który oferuje jakość porównywalną z DVCPRO HD przy połowie szybkości bitów, co podwaja czas nagrywania na jednej karcie P2 oraz obniża koszty przechowywania i dystrybucji.

Eksponaty wystawione przez firmę Canon to m.in. przenośne, studyjne i plenerowe obiektywy HD i SD oraz obiektywy typu HD-EC cine prime i zmiennoogniskowe. Wśród nowych produktów znalazł się teleobiektyw HDTV DIGISUPER 100AF (Auto-Focus) przeznaczony dla operatorów kamer do natychmiastowego uzyskiwania dokładnej ostrości w każdym momencie. Pokazana została pełna linia przenośnych obiektywów HDxs i HDgc, jak również nowy nadajnik i odbiornik w jednym pn. Canobeam DT-150 HD Free Space Optics transceiver do dwukierunkowej, nieskompresowanej transmisji o szybkości 1.5 Gb/s cyfrowych sygnałów video, audio i kontroli kamery na pojedynczym strumieniu HD-SDI lub SD-SDI bez żadnego opóźnienia.

Wśród eksponatów firmy Canon znalazła się cała linia kamkorderów HD, włącznie z nowymi, trójprzetwornikowymi kamerami HD o symbolu XH A1 i XH G1, które mają oryginalny, firmowy obiektyw 20x HD Video Lens z optyczną stabilizacją obrazu, możliwość wyboru szybkości klatek, pełna indywidualizację ustawień (co do obrazu, działania i wyświetlania) oraz firmowy system szybkiego auto-focusa (Instant AF). W dodatku, XH G1 oferuje funkcje takie jak HD-SDI Out, SD-SDI, SMPTE Time Code In/Out (do wyboru) oraz Genlock Input – cechę niespotykaną w tej kategorii. Dla tych, którzy poszukują otwartej architektury i maksymalnej wszechstronności, Canon wystawił również swój flagowy kamkorder HD, XL H1.

Z kolei Thomson Grass Valley pokazał kamerę LDK 4000 Mark II, dostępną w formacie 1080i albo 720p. Przełączalna pomiędzy 50Hz a 50.94Hz, jest idealna do operowania z ręki lub kranu, jak również (z adaptorem SuperXpander) do pracy na statywie studyjnym lub w czasie imprez sportowych. Natomiast firma Canopus, która działa obecnie pod skrzydłami Thomson Grass Valley, zaprezentowała najnowszą wersję swojego oprogramowania do edycji nieliniowej EDIUS Broadcast i EDIUS Pro 4.5 z nowym interfejsem oraz całą gamę swoich konwerterów, włącznie z najnowszym, wszechstronnym ADVC3000. Pokazano także nową wersję oprogramowania do konwertowania plików z jednego formatu na inny pn. ProCoder 3.0.

I wreszcie, firma JVC pokazała swoja kamerę HD – GY-HD251, oferującą żywy, nieskompresowany obraz w formacie 1080i/60 oraz 720p/60 poprzez HD-SDI z dołączonym  audio i wieloma innymi, ciekawymi funkcjami. Wraz ze swymi bratnimi produktami z serii 3-przetwornikowych kamer HD (GY-HD200 i GY-HD250) wystawiona była ona z obiektywem Fujinon 16:1.

Sama firma Fujinon lansowała swoje nowe obiektywy z serii DigiPower, o symbolu 22, 88 i 101. I tak, na przykład, nowy kompaktowy obiektyw studyjny HD XA22x7BES przeznaczony jest do użytku z kamerami typu ENG do wykorzystania w studiu lub przenośnych kamer do pracy w terenie. Ten lekki obiektyw oferuje wyższą jakość optyczną niż standardowe obiektywy ENG oraz sprawność funkcji zoom i focus większych kamer studyjnych. Natomiast HA16X6.3ERM to pierwszy obiektyw HD łączący szerokokątność (6.3mm) z dużym powiększeniem (16x zoom). Pozwala to ekipie filmowej nosić ze sobą tylko jeden obiektyw do całego wachlarza zastosowań przy filmowaniu.

Wśród wielu ciekawostek i nowinek technicznych, które zwykle towarzyszą tego typu wystawom, godny uwagi był produkt firmy Red Digital Cinema Camera Company, od dawna zapowiadana kamera RED ONE. Działająca w systemie HD, 2K a nawet 4K (system Ultra HD, o 2 razy większej rozdzielczości, nad którym pracują już Japończycy we współpracy z telewizją NHK) ma być spełnieniem marzeń twórców filmowych z najwyższej półki. Cóż, pożyjemy, zobaczymy!

Oprócz firm typowo związanych z produkcją i przesyłaniem obrazu, na każdych targach pojawia się cała gama producentów okołobranżowych, dostarczających wszelkiego typu sprzętu i wszelkich możliwych akcesoriów towarzyszących w/w produkcji.

I tak, na przykład, znana firma Miller Camera Support oferująca statywy do kamer pokazała po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych nową serię płynnych głowic pn. Arrow Fluid Heads. Te nowe, precyzyjne produkty to 3 głowice wychodzące naprzeciw potrzebom wszystkich kamerzystów ENG/EFP w zakresie udźwigu od 3.5 do 25 kilogramów. Oprócz firmy Miller swoje statywy zaprezentowała – znana również na rynku polskim – japońska firma Libec.

Jeśli chodzi o oświetlenie, ciekawe stoisko pokazała firma BALCAR, znana z produkcji wysokiej jakości oświetlenia fluorescencyjnego na potrzeby telewizji i pracy w plenerze. Od chwili, gdy BALCAR połączył się z inną znaną francuską firmą COKIN, oferuje obecnie również profesjonalne filtry, matte boksy i tele-konwertery do kamer video HD.

Wśród wielu innych produktów towarzyszących branży audio i video na uwagę zasługiwała szeroka oferta firm oferujących duplikatory. Obecnie, dzięki producentom takim jak Microboards, Primera czy Rimage każdy może profesjonalnie – ale po niewielkich kosztach – wyprodukować i powielić swoje własne płyty CD lub DVD, opracowując do nich dowolną szatę graficzną.

Niewątpliwie, Las Vegas to corocznie miejsce, w którym warto być! Dwa razy większa niż jej najbliższa rywalka, wystawa NAB2007 prezentuje pełne spektrum technologii mediów elektronicznych oraz oferuje wgląd niezbędny do rozwijania wydajnych, wysokiej jakości materiałów filmowych i radiowych w technologii cyfrowej dla celów dystrybucji poprzez różne platformy.

Tegoroczne targi odwiedziło ponad 100 tysięcy osób, włącznie z najważniejszymi menadżerami zarządzającymi mediami elektronicznymi, ludźmi ustalającymi ogólnoświatowe trendy oraz wizjonerami przyszłości. Niewątpliwie jest to miejsce, gdzie można zobaczyć po raz pierwszy najnowsze, pojawiające się właśnie technologie ze wszystkich zakątków świata.

 

Materiał Przygotowała Firma BEiKS Machulski Sp.j.


 


<<< powrót do strony głównej